בדרך לקן החלומות

קן החלומות

למה מתחברת המילה עיצוב יותר, לתכנון או להלבשת הבית? באיזה שלב "מעוצב" הבית? ואולי הדברים שזורים האחד בשני? עיצוב הינו מונח שלרוב מיוחס יותר לפן האסתטי אך הוא מורכב משלד פונקציונאלי וגמר.

מתוך ויקיפדיה : עיצוב הוא תחום השואף לשלב בין מסרים בדומה לאמנות (מסרים פסיכולוגיים, חברתיים, אסתטיים וכו'), לבין האמצעים השונים בהם אנו משתמשים יום יום הדורשים הבנה הנדסית וידע טכני. המעצב נדרש ליצור את תוצריו במגבלות שלא קיימות לאמן היוצר אומנות.

במציאות המודרנית גדלה המודעות ואיתה מתפתחים תחומי התמחויות המשנה בכל ענף.

בתחום המגורים הרי שיש אדריכל, מתווך, שמאי, מעצב פנים, שיפוצניק, יועץ משכנתאות, יועץ תאורה, יועץ מיזוג,  אנשי " home styling" ועוד.

בבואנו לדייק את עצמנו יש לשאול את השאלות הנכונות. בדרך לתמונת המגזין או פשוט חלום "הקן הפרטי", נעבור שלבים שונים ורצוי לדייק את אנשי המקצוע הנדרשים לנו ללווי בתהליך. יתכן שלא נעזר בכולם, יש שלא נרצה להיעזר בכלל, ובכל זאת טוב לדעת שיש מי שמתמחה בשלבים שונים.

שלב איתור הנכס:

לאחר שנגדיר את החיפוש מבחינת סביבת מגורים צרכים ויכולת כלכלית נתחיל את החיפוש במנועי החיפוש בד"כ דרך מתווכים או רשתות חברתיות. נשאל ממה מושפעת קבלת ההחלטות שלנו מה המשקל שמקבל כל משתתף בהחלטה, האם זו אמא, חמה, חברים או מתווך להוט האם פרט לשיקולים ענייניים נשבנו בחלום תאורטי של ילד מחייך בשדה סביונים רנדומאלי?  או האם זה תמונת נוף הים הקסום באופק של סלון נורדי שקט מדויק להפליא?

כן בשלב זה רצוי לדעת מהם החלומות ומהם המגבלות, קווי הגבול הכלכליים שלנו.

מתווך מקומי ידע לספר ברב המקרים, על הלכי הרוח של שכונה. אם הוא מקצוען ישקיע ויסייר על מנת לבסס תחושת שייכות ובטחון. באשר לנכס ספציפי ידע להציג תמונה מלאה של גיל הנכס, רישום בעלויות, חבות בהטלים אם נדרשת, אפשרויות הרחבה ושינוי עקרוניים אם מדובר בנכסים חדשים יחסית נכון יהיה להתייחס לזהות הקבלן / יזם.

שמאי כמובן ידע להתייחס לשווי נכס בד"כ לצורך חוות דעת למשכנתא לבנק אולם אז הערכתו מגיעה בשלב מתקדם יותר לרכישה ואינה חלק מקבלת ההחלטות. לעיתים חבל שכך, שכן חוות דעתו מייחסת למצב רישוי תוכניות ושווי שוק.

כאן נכון להדגיש כי יש לעיתים פער בין שווי שוק למחיר. כאשר יש קונה ספציפי שהנכס רלוונטי לו יותר מאחר הרי שיסכים לשלם מחיר גבוהה משווי הנכס בשוק. יש שקרבת הסבתא חשובה יש שמיקום מסוים חשוב לדיירים על מנת לא לשנות מציאות ועוד.

החלטת הרכישה:

בשלב זה נדרש לדייק את עצמנו מעבר לבחינה הטכנית כלכלית, מיקום וסוג הנכס;
האם הנכס הספציפי יכול להתאים לציפיותינו?
האם הוא מדויק לנו לתפישת עולמנו, למצבנו המשפחתי?
האם As is או האם נוכל לשנות? מה מחיר ההתאמה? כלכלית ומנטלית.
מי ילווה את ההתאמה הזו?
האם אנו פנויים?
שאלה חשובה ביותר היא האם ההשקעה שלנו לא חורגת מהשבחת יתר? אם כן האם זה עדיין רלוונטי ?
שאלה חשובה בעיקר אם נרצה למכור את הנכס בעתיד האם נוכל לשמור על שווי ראוי בהתאם להשקעה?

לפני החלטת הרכישה רצוי להתייעץ עם יועץ משכנתאות ועם מתכנן פנים. מתכנן פנים (הקרוי גם מעצב פנים) שהוא גם שמאי ידע לתת חוות דעת מושכלת אובייקטיבית. שילוב מושגי שווי שוק הכרות  עם מצבו הסטטוטורי של הנכס ויכולת להבין את השינוי וההשקעה הנדרשים חשובים לקבלת תמונה מלאה שאיננה ריגשית.

ההתאמה:

לאחר הליך הרכישה נרד לפרטי החלום. נשאל שאלות באשר להתנהלות בחלל, מספר השותפים בכל חלק, מה אופי בני הבית את מי הוא אמור לשרת. ככלל, מהי התנהלות חיי היום יום. זהו למעשה המשך תהליך שמתחיל לפני הרכישה, תכנון הפנים. הגדרת עיקר וטפל או סדרי עדיפויות בתקציב מוגבל. האם נרצה למצות את כל פוטנציאל חלל המגורים למשל, ולטפל בחללים אחרים בהמשך, או לחלופין, נבחר להתייחס לתשתיות כולן בשלב ראשון ובהמשך לדאוג להלבשת הבית.

מהו חלון הזמנים לשיפוץ והתאמה? מהו התקציב? מהו החלום?

מתכנן פנים ידע להתייחס ליכולת התאמת הרצוי למצוי.

בשלב זה חשוב, מי הצועד אתנו בדרך? איך מנווטים דרך שפע המגזינים הצבעים המעצבים החלומות היועצים והתקציב?

חשוב להיעזר בגורם חיצוני איש מקצוע, אובייקטיבי, המוכן ללוות את השיפוץ מקרוב וברגישות. ראשית תפקידו לתכנן, להאיר את הדרך, להציע פתרונות אסתטיים ופונקציונאליים, לקשר בין אנשי המקצוע, לעקוב אחרי העבודות בשטח, העמידה בלוחות הזמנים התאמת העבודה לתוכניות, נתינת מענה לבעיות בלתי מתוכננות שעלולות לצוץ. וכל זאת תוך שמירה על גבולות תקציב.

התכנון נטמע בעבודת העיצוב או העיצוב נטמע בעבודת התכנון, שלובים ומשלימים. פריטים בחלל נדרשים לשילוב פונקציונאליות ואסתטיקה, ספרייה המהווה חוצץ, ארון מפריד או מאפיין, מדרגות, מטבח, תכנון התאורה בחלל מושפע ומשפיע על העמדת הריהוט, על חלוקת המרחב דגשים נבחרים. ועוד זוויות ואלמנטים בהתאם לסיטואציה והנכס.

ישנה הפרדה גם אם לא מוחלטת בין תכנון ועיצוב להלבשת הבית.

"הלבשת הבית" או Home Styling

הלבשת הבית משלימה את הליך העיצוב. למעשה היא "מתיישבת על הגוף".  אחרי שהתשתית מוכנה, המבנה ברור וקיים אפשר להתפנות לגימורים.

זהו שלב החנויות, השלב המצטלם, הנחלה.

התאמות הצבעים, סגנון הגמר התמונה הריהוט והעציץ.
גם כאן יש מי שמתמחה שיודע בדיוק את עולם הצבעים החמים לעונה, שעוקב אחר היבואנים המתחדשים האומנים המקוריים הנחשקים ועוד.

 

בכל מקרה התמקצעות איננה מילה ריקה. למרות שנדמה כי יש לנו ולקרובינו תשובות לרוב, שיפוץ יכול להיות יקר באופן שאינו נכנס לטבלת עלויות. יש אפשרות ואפילו כדאי לחסוך מפח נפש.

מאמרים נוספים שבוודאי תאהב/י לקרוא

הליך שיפוץ

שיפוץ הוא מסע חוויתי. כמו כל דבר צריך ללכת לפי הסדר, לדייק מחד ולהיות נכונים לקבל מאידך. לשמור על קנה מידה. קנה מידה ששומר על

קרא עוד »

גלגלי החיים

שינוי אורחות החיים בגלגלי החיים או בקיצור, צרכים משתנים. כן זה קורה בגלגל החיים הופכים מיחיד, לזוג ולמשפחה, לפעמים למשפחה בלי זוג אולי מאוחר יותר שוב

קרא עוד »

טיפים למטבח המשפחתי

יחד עם המודעות לעניין תזונה נכונה וארוחות מסודרות, קצב החיים מביא אותנו להתרחשות בלתי פוסקת בסביבת המטבח. בני הבית מתכנסים לנקודה זו "בדרך אל' "בדרך

קרא עוד »

נכנסים לשיפוץ

נכנסים לשיפוץ -אמאל'ה… ממה מתחילים? איך נדע מה הכי חשוב? נשבור קיר, או נוסיף חדר? מה עם הצנרת? איזה חיפויים נבחר? פרקט או קרמיקה? יש

קרא עוד »

כך מקובל

מקובל כי… הסלון הוא החדר הראשי והגדול בבית מגורים ובו מתנהלים חיי הפנאי והחברה של דרי הבית. הסלון משמש גם לאירוח והוא החדר המוצג בפני

קרא עוד »

חדרי ילדים

זו ילדותי השנייה שר מתי כספי את שירו של אהוד מנור. יש בנו רצון כהורים בכלל ובפרט בשלבים המוקדמים להעניק לילדים שלנו את כל מה

קרא עוד »
דילוג לתוכן