טיפים למטבח המשפחתי

מטבח

יחד עם המודעות לעניין תזונה נכונה וארוחות מסודרות, קצב החיים מביא אותנו להתרחשות בלתי פוסקת בסביבת המטבח.

בני הבית מתכנסים לנקודה זו "בדרך אל' "בדרך מ" וסתם בשעת מנוחה "עם הקפה". אם לא דיי בכך, הרי שאין ספור תוכניות הריאלטי וימי קורונה ארוכים, העצימו את תדירות השימוש והגדילו משמעותית את מספר השחקנים הפעילים במתחם הנתון הקרוי – מטבח.

מכיוון שכך הרי שאי אפשר שלא להתייחס למספר נקודות חשובות בבואנו לתכנן אותו.

נתחיל בהתייחסותנו לכל מטבח באשר הוא, כעקרון ובהנחה שמדובר במטבח פעיל, נרצה למזער מרחבי תנועה ולהנגיש ככל הניתן את השירותים הרלוונטים לכל עמדה. שטח המטבח נתון ובעל מספר תפקידים, לעיתים אף ליותר ממשתמש בודד.

בתכנון המטבח – אתייחס למשטח העבודה

  • בין הכיריים לכיור מומלץ להשאיר מרווח של כ 70/80 ס"מ במשטח רציף או צלע פינה על מנת לאפשר עבודה יעילה בשעת הבישול
  • מצד שני של הכיריים, נשמור על לא פחות מ 35 ס"מ על מנת לאפשר מרחק מינימאלי מדופן ארון או קיר למנוע תקלות ולאפשר מיקום של כף בישול/ תבלינים.
  • תכנון חשמלי מוקדם לאזור מכשירי החשמל / פינת הקפה איננו יכול להיחשב למניין שטחי העבודה ובוודאי שאינו יכול לקטוע רצף. נעדיף למקם אותו בסמוך לפינה ורצוי אף בסמוך למקרר כדי לאפשר פתרון ללא "חציית המרחב" לענייני החלב הנדרש כתוספת .
  • משני צידי הכיור נשאיר מרחב של כ 60 ס"מ, אם אפשר כמובן, ובכך נאפשר למקם כלים לפני ואחרי ניקיון שוטף.
  • משטח עבודה נעדיף רחב ונקי בקרבת כיור (אולי מולו). אישית אני מעדיפה ככלל מטבח של קווים מקבילים המאפשר עמידה כמעט באותה נקודה על מנת לעבור מצד א' לצד ב'
  • תכנון תשתיות של מים, חשמל, גז –  בהתאמה למכשירי החשמל אותם תרכשו.
  • בהמשך לאותה חשיבה – אנסה לייצר משטח המאפשר עבודה עם הפנים לשולחן וזאת על מנת לאפשר קשר עין ושיח עם בן / בת הזוג/ ילדים וכו.

 

בעיצוב המטבח – אתייחס לסגנון העיצובי שכל חלל הבית שלכם, על מנת ליצור המשכיות הקונספט של הקו העיצובי.

איזה מטבח מדבר אליכם יותר? מטבח כפרי, מודרני או מודרני לייט? אילו חזיתות נבחר למטבח, מה יהיה המשטח העליון? איזה מרקמים נשלב במטבח, אילו שילובי צבעים נבחר למטבח, האם נעיז ונבחר צבע דומיננטי למטבח שלנו או נשאר סולידיים.  המלצה שלי אל תפחדו ותנו את הטון האישי שלכם, הפתיעו את עצמכם.

  • החליטו על הסגנון העיצובי של המטבח שלכם: מודרני, כפרי, או כפרי לייט
  • מה יהיו הצבעים הדומיננטיים, השולטים במטבח שלכם
  • בחירת חומרים לחזיתות המטבח: עץ, פולימר, HPL.
  • בחירת משטח עבודה עליון
  • בחירת פרזול חיצוני ופנימי למטבח.

 

תכנון פנים הארונות

מול המדיח ו /או בסמוך ארצה למקם את ארונות הכלים השמישים במיוחד – כוסות, ספלים, סכו"ם, צלחות יום יום, קערת סלט. שוב החשיבה לצמצם תנועות מיותרות במרחב.

מתחת לפינת הקפה / מעל או בסמוך, תלוי באילוצים, ספלים, כוסות לשתייה חמה / כפיות/ ומוצרים יבשים רלוונטיים סוכר קפה תה וכו.

פינת קפה במטבח           

את ארון המזווה אעדיף להשאיר בצד, המכיל חומרי גלם אותם נאסוף לפני תהליך הבישול, לחילופין חטיפים ועוגיות אשר ניתן לגשת אליהם ללא כל הפרעה ליוצרים במטבח.

לא לוותר על מגרות מאווררות לירקות יבשים. אם לא ניתן מסיבה כלשהי, כלכלית, סגנון מטבח או מכל סיבה אחרת ,לייצר "מגרות שוק", אפשר מדף נשלף עם סלסלה/ קופסא פתוחה. או אפילו סתם תאים פתוחים. יש שמעדיפים לאחסן בקירור ואז כמובן הסוגייה נפתרת בתנאי שיש מקרר גדול מספיק.

מגירות שוק

נקודה משמעותיות נוספת בעלת חשיבות כשהרצון לתכנן מטבח מעוצב, אך לא פחות חשוב גם משפחתי, היא הקפדה על להשאיר קו ישיר ומשוחרר לפתיחת המקרר.

במקררים רבים יש את בר המים – המספק תשובה מהירה ומרעננת בפרט במדינתנו, באחרים נפתח את דלת המקרר על מנת להוציא את השתיה הקרה. רק פעולות שוטפות אלה נעשות בתדירות רבה על ידי כל אחד מבני הבית וזאת עוד לפני שפתחנו את הדלת אינספור פעמים לקפה, לגבינה, לנשנוש וסתם לחיפוש "משהו טוב". במכפלת מס דיירי הבית ובכפוף לשעות השהייה והרי לנו פקק מקומי.

בסמוך בהמשך למשטח העבודה נרצה פינת ישיבה – ככלל כל הבאים נמשכים מיידית לישיבה סביב מקור הפעילות המרכזי בבית. ילד חוזר מבית ספר/ משחק / אימון / צבא בן /בת זוג מצטרף/ת לשתף חוויה, קפה משותף עם חבר/ה עזרה קטנה שולחן המטבח הוא סביבה מזמינה לשיח, לקרבה לקשר עין.

 

       מטבח כפרי

אני רואה בשילוב הזה הזדמנות ערכית מעולה.

יש שיעדיפו אי יש שיעדיפו ישיבה נמוכה. איכשהו יוצא שכולם מצטופפים מסביב לאותה יחידה מרכזית קטנה. תמקסמו אותה היא מקסימה.

 

 כמה טיפים לתכנון  "האי" במטבח  בבואכם לתכנון האי, אנא עצרו שניה וחשבו

  • כמה נפשות בבית? מה גילם? לילד קטן יהיה קושי לשבת באי…
  • גובה אי גבוה 110 ס'"מ –  יוצר מראה של בר גבוה מהמטבח כולו
  • גובה אי בקו ישיר עם משטח העבודה- 90 ס"מ – יוצר מראה המשכי ורציף של המטבח.
  • כיצד ישבו ב"אי" זה ליד זה או אחד מול השני
  • האם נרצה להוסיף מקום לאחסון באי
  • תכנון חשמל ל"אי" – שקעי עבודה למחשב/לפטופ
  • תכנון תשתיות ביוב/מים ל "אי"

 

אי לא בהקשר הגובה אלא בהקשר למיקומו כעומד עצמאי בחלל לא בצמוד לקיר או צמוד חלקית בלבד.

האי היקר הזה, היחידה המשלימה הזו המאפשרת שיח כפי שסיכמנו כבר, צריכה שתהיה נכונה.

לפעמים היא רק שולחן ממוקם בקרבת או במתחם המטבח לפעמים האי יחידה גבוהה לפעמים משולבת.

מה שמאוד חשוב ביחידה הנפלאה הזו – זה שהישיבה לא תהיה בקו ישר אחד. העובד במטבח איננו רק עובד מטבח הוא גם סועד שותף. על מנת לקיים את אותו קשר עין מדובר, על מנת לייצר את השיח האמור, חשוב שישב ממול.

בתכנון המטבח המעוצב אני מעדיפה להשאיר שלוש צלעות לישיבה. בצלע אחת מכיוון שהיא ככל הנראה פונה למרכז המטבח – סביר שיהיה מקום ישיבה אחד עד שניים, בראש האי – מקום נוסף בודד ובצלע השלישית 2  עד שלושה מושבים.

בהרבה מקרים האי הזה הוא המענה העיקרי לפינת האוכל בעוד זו הרשמית עומדת מיותמת מוקדשת באהבה לוואזה מוקפדת, דברי דואר ועוד …

אפשרות טובה למקסום האי שלכם במטבח הוא שילוב בין אחסון, משטח עבודה באי גבוה, לשולחן ישיבה בין אם באותו מפלס ובין אם בשני גבהים.

מאמרים נוספים שבוודאי תאהב/י לקרוא

הליך שיפוץ

שיפוץ הוא מסע חוויתי. כמו כל דבר צריך ללכת לפי הסדר, לדייק מחד ולהיות נכונים לקבל מאידך. לשמור על קנה מידה. קנה מידה ששומר על

קרא עוד »

גלגלי החיים

שינוי אורחות החיים בגלגלי החיים או בקיצור, צרכים משתנים. כן זה קורה בגלגל החיים הופכים מיחיד, לזוג ולמשפחה, לפעמים למשפחה בלי זוג אולי מאוחר יותר שוב

קרא עוד »

טיפים למטבח המשפחתי

יחד עם המודעות לעניין תזונה נכונה וארוחות מסודרות, קצב החיים מביא אותנו להתרחשות בלתי פוסקת בסביבת המטבח. בני הבית מתכנסים לנקודה זו "בדרך אל' "בדרך

קרא עוד »

נכנסים לשיפוץ

נכנסים לשיפוץ -אמאל'ה… ממה מתחילים? איך נדע מה הכי חשוב? נשבור קיר, או נוסיף חדר? מה עם הצנרת? איזה חיפויים נבחר? פרקט או קרמיקה? יש

קרא עוד »

כך מקובל

מקובל כי… הסלון הוא החדר הראשי והגדול בבית מגורים ובו מתנהלים חיי הפנאי והחברה של דרי הבית. הסלון משמש גם לאירוח והוא החדר המוצג בפני

קרא עוד »

חדרי ילדים

זו ילדותי השנייה שר מתי כספי את שירו של אהוד מנור. יש בנו רצון כהורים בכלל ובפרט בשלבים המוקדמים להעניק לילדים שלנו את כל מה

קרא עוד »
דילוג לתוכן